מחקרים מוכיחים: התקנת מאוורר תקרה בכיתת הלימוד משפרת את הישגי התלמידים!
איך מאווררי תקרה בכיתות הלימוד יכולים להשפיע לטובה על הישגיהם הלימודיים של התלמידים, מה הקשר לבריאות שלהם ומדוע למאווררי תקרה יש יתרון רב יותר מאשר רק מיזוג אוויר?
תחום ה”אקלים הלימודי” נחקר המון בשנים האחרונות והיום כבר מבינים את החשיבות הרבה שיש לעיצוב הכיתה, לשיטות הלימוד, לקשר עם המורים ועוד, על התנהגותם והישגיהם הלימודיים של התלמידים. אולם, רק לאחרונה נכנס למשוואה הזו פרמטר נוסף שהוכח כחשוב לא פחות ואולי אפילו יותר: הטמפרטורה ואיכות האוויר!
השפעת סביבת הלמידה על הישגי התלמידים
בשנת 2013 פרסמו חוקרים מאוניברסיטת “סלפורד” שבבריטניה, מחקר מקיף וראשון מסוגו שבחן את הקשר בין הישגי התלמידים במתמטיקה, קריאה וכתיבה לבין סביבת הלמידה על מכלול מרכיביה.
במסגרת המחקר עקבו החוקרים במשך 3 שנים, אחר כ-800 תלמידים מ-153 כיתות ב-27 בתי ספר, ובדקו את הישגי הקריאה, הכתיבה והמתמטיקה שלהם בתחילתה ובסופה של כל שנת לימודים. בתום המחקר גילו החוקרים שב-73% מהמקרים נרשם שיפור של כ-25% בהישגי התלמידים במקצועות שנבדקו וכי העברה של תלמיד “ממוצע” מהכיתה הכי פחות אפקטיבית לכיתה הכי אפקטיבית הובילה לשיפור של 65% בהישגיו, מה שהביא אותם למסקנה המתבקשת שלא רק איכות ההוראה חשובה בתהליך הלמידה, אלא גם גורמים סביבתיים. באופן מפתיע, גילה המחקר כי הגורמים העיצוביים מחוץ לכיתות בבית הספר (כגון מסדרונות, שבילים, מתקני משחקים וכו’), הם כמעט חסרי חשיבות לעומת עיצוב הכיתות עצמן.
כאשר בדקו החוקרים את המאפיינים של סביבות הלמידה שבהן חל השיפור הם גילו כי שניים מהגורמים הסביבתיים המשפיעים ביותר לטובה הם – הטמפרטורה ואיכות האוויר. ע”פ מסקנות החוקרים:
- טמפרטורות קיצוניות משפיעות לרעה על יכולת הריכוז של התלמידים – לכיתה חמה יש השפעה שלילית יותר.
- עודף פחמן דו-חמצני יוצר עייפות וחוסר קשב בקרב התלמידים.
- חלון שחסום על ידי חפצים גדולים או וילון אטום, מוריד משמעותית את איכות האוויר.
השפעת איכות האוויר בכיתות הלימוד על התלמידים (והמורים)
מסקנות החוקרים מאוניברסיטת “סלפורד” באשר לחשיבות איכות האוויר בכיתות הלימוד מצטרפות למחקרים נוספים שונים שנערכו במהלך השנים ושגם לפיהם יש חשיבות רבה לאיכות האוויר בכיתות – גם מבחינת ההישגים הלימודיים וגם מבחינה בריאותית.
כך למשל ע”פ מחקר שנערך בשנת 2003, איכות אוויר ירודה בתוך מבנה שנגרמת כתוצאה מהיעדר אוויר צח ותחלופת אוויר נמוכה בשעה, מעלה במאות אחוזים את הסיכון של ילדים ומבוגרים לסבול מתסמינים כגון כאבי ראש, עייפות, קוצר נשימה, אסטמה ואלרגיות, וכן להעלות את הסבירות להפצת מחלות זיהומיות הנישאות באוויר. ע”פ מחקר אחר שנערך בארה”ב ופורסם ב-2017, תלמידים בארה”ב מפסידים במצטבר כ-14 מיליון ימי לימוד בשנה בעקבות אסטמה ובעיות נשימה. שיפור איכות האוויר בבתי הספר שנבדקו במחקר הזה הפחית את שיעורי היעדרות בכ-15% ושיפר את ממוצע הציונים שלהם בכ-25%.
כאן חשוב לציין נתון מעניין נוסף: סביבת הלימוד בכלל ואיכות האוויר בפרט משפיעה לא רק על התלמידים, אלא גם על המורים. ומחקרים סטטיסטיים שונים שנערכו במהלך השנים אף הוכיחו כי בבתי ספר שבהם יש תנאים סביבתיים טובים, מדווחים המורים על שביעות רצון גדולה יותר ממקום העבודה ועל מוטיבציה גבוהה יותר. בתי הספר האלו אף מדווחים באופן שוטף על פחות ימי היעדרות בשנה ועל תחלופה נמוכה יותר של מורים.
למה כדאי להתקין מאווררי תקרה בכיתות הלימוד?
מערכת מיזוג אוויר בכיתות הלימוד יכולה אמנם לפתור את בעיית הטמפרטורה, אך היא אינה משפרת את איכות האוויר שנגזרת כתוצאה מרמת התחלופה של האוויר ומסינון החלקיקים השנים בו.
מחקר שבדק את הביצועים הלימודיים של תלמידים בני 12-10 הוכיח שככל שתחלופת האוויר בכיתה מתבצעת בתדירות גבוהה יותר (כניסת אוויר נקי ויציאה של פחמן דו חמצני וחלקיקים מזהמים קטנים), חלה עלייה בהישגי התלמידים ועלייה של כ-11% בפרודוקטיביות שלהם. איכות אוויר ירודה לעומת זאת גורמת לירידה של כ-10% בהישגים.
כדי לבחון טוב יותר את השאלה האם מאוורר תקרה בכיתת הלימוד משפיע על הלמידה ועל הביצועים הקוגניטיביים של התלמידים, נערך בהולנד מחקר מקיף (Health Forced-Ventured Related School Health) שהוכיח כי בכיתות שבהן נרשם אחוז פד”ח גבוה, נרשמה גם ירידה קוגניטיבית וירידה ביכולת קבלת ההחלטות.
באותו מחקר נמצא כי שילוב של מערכת מיזוג אוויר ומאוורר תקרה הצליח להפחית את ריכוז הפחמן הדו חמצני, הלחות ואת הרמות של מזהמים אחרים בכל הכיתות שנבדקו (פרט לאחת), מה שהוביל לשיפור בביצועים שנבחנו.
השפעה פסיכולוגית על הריכוז של התלמידים
בנוסף להשפעות הפיזיולוגיות המוכחות של איכות האוויר על הישגי התלמידים, יש למאווררי תקרה יתרון נוסף וקצת פחות מוכר: “רעש לבן”!
ע”פ עבודות שונות שנעשו בשנים האחרונות, אחת מהבעיות המרכזיות של כיתות הלימוד המודרניות קשורה לאקוסטיקה ולרעש הסביבתי שמקשה על התלמידים לשמוע את דברי המורים ולהתרכז במטלות שלהם. גם כאן יש למאווררי התקרה יתרון משמעותי, שכן הרעש שמשמיע חיתוך האוויר ע”י הכנפיים של מאוורר התקרה (רעש שמכונה “רעש לבן”) מפחית ואף מנטרל למעשה את רעשי הסביבה, ובכך מסייע גם הוא לשיפור בריכוז.
חיסכון כלכלי
לצד כל ההשפעות הפסיכולוגיות החשובות על הלמידה, יש לזכור כי בסופו של יום בתי הספר הם גם “עסק כלכלי”, ושילוב של מאווררי תקרה בהקשר הזה מפחית את ההוצאות. הסיבה לכך היא שהפעלה של מאוורר תקרה ביחד עם המזגן מאפשרת להעלות את הטמפרטורה של המזגן ובכך יכולה לחסוך עד כ-40% מעלויות החשמל.
לסיכום
להתקנה של מאווררי תקרה בכיתות הלימוד יש יתרונות רבים שהעיקריים שבהם קשורים להשפעה החיובית על סביבת הלמידה, שכתוצאה ממנה מושפעים לטובה היבטים שונים כמו בריאות התלמידים, הישגיהם הלימודיים ושביעות הרצון שלהם ושל המורים. וכמו שאמר צ’רצ’יל: “אנחנו מעצבים את המבנים והם מעצבים אותנו”.